Właściciele samochodów z silnikiem diesla chwalą je za dynamikę, dobre osiągi i niskie zużycie paliwa. Narzekają jednak, że są one jednak bardziej awaryjne niż kultowe już silniki „beczki”.
Dlaczego silniki diesla się psują?
W XXI w. Diesel dokonał bardzo poważnej modernizacji w swoich silnikach wysokoprężnych. Spowodowane było to koniecznością spełnienia warunków dotyczących ochrony środowiska i oczekiwań klientów dotyczących osiągów silników. Dołożono przede wszystkim osprzęt i elektronikę, które poprawiły osiągi diesla. To właśnie one najczęściej ulegają awarii i powodują, że naprawa silników diesel konieczna jest nawet po 200 tys. km.
Drugą przyczyną częstszych napraw jest niewłaściwa technika jazdy kierowcy oraz nieprzestrzeganie zasad eksploatacji zalecanych przez producenta. Do największych grzechów kierowców należy dynamiczna jazda na zimnym silniku, należy chwilę poczekać aż turbosprężarka się rozgrzeje.
Niektórzy kierowcy potrafią przejeździć na tych unowocześnionych silnikach nawet 1,2 mln km, ale przestrzegają kilku zasad. Przede wszystkim tankują paliwo dobrej jakości, regularnie wymieniają olej oraz filtr paliwa i powietrza. Warto to robić, by zaoszczędzić na drogich naprawach.
Elementy, które najczęściej ulegają awarii
Naprawa silników diesel najczęściej spowodowana jest nieprawidłową pracą:
– turbosprężarki,
– wtrysków,
– koła dwumasowego,
– filtra DPF.
Przyczyną awarii turbosprężarki jest niewłaściwa technika jazdy, objawem zaś znaczny spadek mocy silnika.
Za proces dostarczania prawidłowej mieszanki do silnika odpowiada pompa paliwa i wtryskiwacze. To niezwykle precyzyjne elementy i bardzo wrażliwe na najdrobniejsze zanieczyszczenia. Ulegają uszkodzeniu z powodu tankowania złej jakości paliwa.
Koło dwumasowe zużywa się podczas normalnej eksploatacji, ale proces ten może przyśpieszyć użytkownik przez niewłaściwą technikę jazdy.
Filtr DPF, czyli filtr cząsteczek stałych nie lubi jazdy miejskiej i stania w korkach. Wystarczy raz w tygodniu wyjechać na miasto, by go wypalić.
Jak uniknąć kosztownej naprawy?
Niestety naprawa silników diesel jest bardzo kosztowna. Oryginalne części to czasami wydatek nawet kilku tysięcy złotych, do tego trzeba doliczyć koszt usługi. Tańszym rozwiązaniem jest regeneracja turbosprężarki lub wtrysków. Naprawa będzie trwała dłużej, ale oszczędności będą znaczne.